انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

تابلو های ترافیکی همواره نقش چشم گیری در اجرای محیط ایمن شهری و ترافیکی داشته اند. عصر پر شتاب کنونی و تراکم جمعیت شهری اهمیت هر یک از این اعلانات را دو چندان کرده و باعث افزایش لزوم گسترش استفاده از آن ها شده است. نصب انواع استاندارد و قرار گیری به هنگام این تجهیزات نقش بسزایی در کارایی آن ها دارد؛ از این رو در این مقاله کاربردی به بررسی انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک خواهیم پرداخت.

برای پی بردن به نقش کلیدی این تابلوها پیش از هر کاری می بایست با تعریف، معیارها و ویژگی های آن ها آشنا شده و سپس به فرهنگ سازی آن ها پرداخت. در ادامه مقاله در بررسی تعریف، نقش و انواع این علائم مهم راهنمایی و رانندگی با ما همراه باشید.

انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

انواع تابلو های ترافیکی

تابلو های ترافیکی از جمله متداول ترین اعلاناتی هستند که در طی روز هر شهروندی با آن مواجه می شود. درک صحیح از این اعلانات برای رانندگان انواع وسیله های نقلیه سبک و سنگین و همچنین عابرین پیاده دارای ضرورت ویژه ای می باشد. این تجهیزات ترافیکی هر یک دارای ویژگی منحصر به فردی بوده و مفهوم متفاوتی را ارائه می دهند. آشنایی با این اعلانات سبب کاهش بسیاری از سوانح شده و از بسیاری از هزینه ها و خسارات جانی و مالی می کاهد. مهم ترین مسئله در کارایی این تابلوها، اطمینان از به کار گیری در منطقه و شرایط متناسب می باشد. به کار گیری انواع استاندارد این محصولات به واسطه برخورداری از کیفیت ساخت بالا و شبرنگ ها از قابلیت رویت بسیار بالا برخوردار هستند.

برای درک هر چه بیشتر این تابلوها می بایست ابتدا با دسته بندی آن ها آشنا شده و این ترتیب از امکان واکنش به موقع و صحیح در هنگام مواجهه با آن ها اطمینان کسب نمود. انواع تابلو های ترافیکی بر اساس اعلان های درج شده بر روی آن ها قابل تفکیک هستند. این تجهیزات ایمنی و ترافیکی از لحاظ شکل، رنگ و ابعاد دارای تفاوت های بسیاری بوده که در ادامه به معرفی آن ها نیز خواهیم پرداخت.

تابلوهای اخطاری

همان گونه که گفته شد، تابلو های ترافیکی از لحاظ مفهومی به موارد مختلفی قابل تفکیک هستند. از جمله تابلوهای متعددی که در رفت و آمدهای روزمره با آن ها مواجه می شویم تابلوهای اخطاری هستند. این تابلوها که معمولا مثلثی شکل هستند در انواع خیابان ها و جاده های درون و برون شهری قابل رویت هستند. انواع ترافیکی این تابلوهای مثلثی شکل، دارای حاشیه شبرنگ قرمز بوده و به این ترتیب نسبت به سایر اعلانات قابل تفکیک هستند.

انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

این دسته از تابلوها همان طور که از نام آن ها پیداست. حاوی اعلانات اخطار دهنده به رانندگان و سایر شهروندان هستند. رویت به موقع و درک صحیح آن ها می تواند مانع از بسیاری حوادث شده. و عدم تبعیت از آن ها زمینه ساز خسارات متعددی می شود. از جمله پر تکرار ترین تابلوهای اخطاری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تابلوی جاده در دست تعمیر
  • تابلو عبور عابرین پیاده
  • تابلو جهت وزش باد
  • تابلو خطر اتومبیل ها
  • تابلو خطر عبور حیوانات اهلی
  • تابلو خطر عبور حیوانات وحشی
  • تابلو خطر برق گرفتگی
  • تابلو دست انداز و برآمدگی
  • تابلو خطر ریزش کوه
  • تابلو هدایت مسیر با جدا کننده

تابلوهای انتظامی

گروه دوم از تابلو های ترافیکی تابلوهای انتظامی یا اجباری می باشند. این تابلوها از جمله مهم ترین اعلاناتی هستند. که هر شهروندی در هنگام مواجهه با آن ها می بایست حداکثر دقت را داشته باشد. تابلوهای انتظامی تشکیل دهنده عمده اعلانات و قوانین راهنمایی و رانندگی هستند؛ زیرا عدم پیروی از آن ها شامل خسارات سنگین می شود. این تابلو ها عموما به شکل مدور قابل رویت بوده و رانندگان را از برخی افعال باز می دارد.

از جمله متداول ترین اعلانات این گروه می توان به مواردی همچون دور زدن ممنوع، ایستادن ممنوع، حداکثر سرعت مجاز، سبقت ممنوع، پارک ممنوع، بوق زدن ممنوع و سایر موارد اشاره کرد. انواع استاندارد این تابلوها از قابلیت شبرنگ بهره مند بوده. و در ساعات مختلف روز و شرایط مختلف جوی قابل رویت هستند.

انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

تابلوهای اخباری

یکی دیگر از تابلو های ترافیکی متداول و پر اهمیت تابلوهای اخباری هستند. این اعلان ها در سطوح شهری و بیرون شهری قابل رویت بوده.  کاربردهای بسیار مختلفی را دارا هستند. شکل هندسی به کار رفته در این اعلانات عموما مستطیل و مربع شکل بوده و در رنگ های مختلفی دیده می شوند. ابعاد و رنگ تعیین کننده این تابلوها اعلان و محل قرار گیری آن ها است. به عنوان مثال، تابلوهای اهدایت مسیر که در زیر گروه این اعلان ها قرار می گیرند عموما در رنگ های سفید، آبی، سبز و قهوه ای رایج هستند. به طور کلی این دسته از اعلانات به رانندگان در خصوص مسیر پیش رو اطلاعات مکفی ارائه می دهند.

اندازه به کار رفته در این تابلوها نیز به محل قرار گیری و حداقل و حداکثر سرعت مجاز تردد آن مکان بستگی دارد؛ به عنوان مثال تابلوهای هدایت مسیر اسامی خیابان ها و کوچه ها عموما آبی بوده و دارای شکل مستطیل هستند. تابلوهای هدایت مسیر بزرگ راه ها نیز که عموما دارای رنگ سفید هستند به مراتب در اندازه ها و ابعاد بزرگتری قابل ملاحظه هستند.

تابلوهای متمم

گروه چهارم از دسته تابلو های ترافیکی پر کاربرد، تابلوهای متمم هستند. به عبارت کلی این دسته از علائم ترافیکی نقش مکمل با دیگر اعلان ها را اجرا می سازند. با وجود این علائم می توان از توجه بیشتر رانندگان از شرایط موجود اطمینان یافت. عمده مورد استفاده مکمل این علائم در کنار تابلوهای انتظامی و بازدارنده بوده. و استفاده از آن ها در شرایط خطرآفرین ضروری می باشد. به عنوان مثال هنگامی که این تابلو ها در کنار علائم توقف ممنوع قرار می گیرند. نقش تاکید بر وضعیت موجود را داشته. و یا برای موارد به خصوصی استثنا اعلام می کند. این دسته از اعلان های راهنمایی و رانندگی عموما با رنگ سفید قابل ملاحظه هستند.

وجود این تابلو ها نیز همانند سایر اعلانات راهنمایی و رانندگی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده. و نقشی کلیدی و موثر در مدیریت و کنترل ترافیک ایفا می سازد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *